Saturday, November 9, 2013

Ho Chi Minh City Hari Akhir

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

3 Nov 2013

   Hari terakhir di HCMC ... Plan hari ini hanya di Pasar Bent Thant sahaja . Selesai breakfast kami menyusuri Pasar Bent Thant . Memang rambang mata kalau yang suka membeli belah . Tapi sensei hanya cuma mengekori kakak2 senior ... hihihihi ... Memang kita kena pandai tawar menawar kalau tidak kena potong kepalalah ... Kena rajin menjelajah untuk membezakan harga . Kalau laratlah... Sensei malas so terus aim satu kedai dan terus ajer tawar menawar ... Lebih-lebih pun setelah kakak2 kata murah barulah membeli ... hahahah .... Tak lama sensei kat Pasar Bent Than ni ... Tak larat nak tengok terus keluar ...

   Kami menyusuri kedai-kedai yang jual telekung dan baju cotton siap ... Beli untuk tambah apa2 yang kurang ... dah jenoh membeli dan menawar nak makan tengah hari .... Tapi kedai favourite kami telah penuh cause dah ada orang booked ... tak palah balik hotel dulu kemas-kemas barang dan timbang beg semua okey ... yeee ... Sebelum ke airport makan tengah hari dulu ....  Restoran sebelah hotel tapi memang bengang sikitlah restoran ni .. sangat lambat menyebabkan kami terpaksa rush ke airport ...ke airport senang ajer naik sahaja teksi Vinasun . Banyak ajer kat depan hotel ... 

   Nasihat saya kita kena gi awal sikitlah nak check in dengan Vietnam airline nie ... Lambat sungguh dan sedikit menghairankan ...Sepatutnya boleh 30kg bag tapi kauter bising2 pulak .. Nak tunjuk poyo pulak yer ... Jeleslah kot ... Punyalah orang beratur punya ramai kaunter buka 2 ajer ...menyebabkan kami lambat boarding ... Nasib baik dekat ajer Kapal terbang tu parked ... hiihihih ....

    Alhamdulillah ...semua selamat tiba di KLIA... Setelah itu rombongan beredar mengikut induk masing-masing .... Pengalaman yang amat menarik kali ini ... hahahaha... Mgkin lain kali boleh buat rombongan lagi ... Kemana lagi pulak lepas nie ye .....

Wassalam & また 

Thursday, November 7, 2013

Jalan-jalan Ho Chi Minh City Hari Kedua

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

2 Nov 2013

  Pagi setelah selesai breakfast ahli rombongan berkumpul di Lobby Hotel .Plan kami akan berjalan-jalan sekitar HCMC . Dengan bantuan GPS Cikgu HW kami telah menyusuri jalan untuk ke War Muzium . Setelah kira-kira 15 minit berjalan, kami tiba di Muzium HCM . Memang tak ada dalam plan , kami ambil keputusan untuk bergambar di depan muzium ajer . Pada masa nilah ada penjual kelapa menghampiri kami . Tiada siapa yang nak beli . Yelah pagi lagikan . Tapi masa sibuk-sibuk kami mengambil gambar tiba-tiba salah satu group kami ditawarkan untuk bergambar bersama alatan menjual kelapa . Hati sensei dah berdetik. Akhirnya dengan tipu helah penjual tersebut, terpaksa beli sebiji kelapa dengan harga 50000 dong .  hihii … Pengajaran untuk kami semua . Setelah itu kami meneruskan ke perjalanan dan tiba di tempat yang tak di sangka pulak . Lain rancang lain tempat yang tiba … hahaha …
    

Wednesday, November 6, 2013

Jalan-Jalan Ho Chi Minh City

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...


Ini adalah kali kedua sensei menjejak kaki di bumi Ho Chi Minh City (HCMC) . Trip kali ini bersama rakan-rakan senior di bumi KS ...  Kami telah menaiki Vietnam Airlines yang telah ditempah 3 ke 4 bulan yang lepas ... Riuhlah satu pejabat ... Inilah cerita sensei dan mereka ...

1 Nov 2013

Penerbangan pada pukul 8.30 malam ... Alhamdulillah semua telah selamat tiba ... Dan ini kali pertama sensei menaiki Vietnam Airlines ... Seatnya dikira besar dan selesa ... Makanannya Halal ke Tidak Halal ... Mengikut mereka yang selalu menaiki vietnam airlines halal kata mereka ... Tapi kalau masih tak yakin call sendiri pihak penerbangan ... Tapi yang pasti Brahim pembekal makanan mereka dari Malaysia ...

Penerbangan malam ini agak mendebarkan ... Mengapa tidak cuaca kurang baik ... Kapal terbang sentiasa di dalam awan dan petir sambung menyambung ... Gerun ... Walau bagaimanapun Alhamdulillah kami selamat mendarat di HCMC dengan selamat ...

Thursday, September 19, 2013

Hari Kebudayaan Jepun ke 9 SBP

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Hari Kebudayaan Jepun(HKJ) kali ke 9 peringkat Sekolah Berasrama Penuh(SBP) telah berlangsung dengan jayanya di SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah ( Semsas ) Kuantan pada 13hb September hingga 15hb September 2013. HKJ ini adalah aktiviti tahunan SBP yang diadakan setiap 2 tahun sekali . Pada tahun ini pihak penganjur juga telah menjemput beberapa buah sekolah harian yang berhampiran untuk memeriahkan HKJ dan sebanyak 58 buah SBP telah menyertainya.

Mari Belajar Kanji

Belajar Memakai Yukata

Anime fun 

Tujuan HKJ ini diadakan untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar mengenali lebih dalam budaya orang Jepun dan yang berkaitan dengan akviti pembelajaran Bahasa Jepun . Antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti :
  • Belajar membuat " Maki zushi "
  • Mari menulis "Kanji"
  • Mari belajar menari tarian Jepun
  • Mari belajar memakai Yukata 
  • Mari belajar "Furoshiki"
dan banyak lagi aktiviti yang telah dijalankan  ...


HKJ kali ke 10 akan diadakan pula di Zon Utara ... SM Sains Tapahで また  あいましょう ...

 Wassalam & また 

Monday, August 19, 2013

Salam Aidilfitri 1434H

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Biarpun terlambat untuk diucapkan ... Di sini sensei ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan

Salam Aidilfitri dan MaaF Zahir Batin 

kepada semua yang melalui dengan sengaja atau tidak sengaja malah ada yang  tercampak di blog Kembara Ilmu ini ... Semoga Syawal tahun ini lebih diberkati oleh Allah SWT ... Insya Allah ...

Kepada diri sendiri diingatkan jaga-jaga bila makan tu ... Dah penat bersenaman takan percuma ajerkan nak naikkan berat tu ... ahahha ....

Wassalam & また 

Wednesday, July 31, 2013

Terkenang Pengalaman Menyambut Ramadhan Di Jepun

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Selama 5 tahun mengembara di Jepun , sensei telah berpeluang menyambut Ramadhan di dalam musim sejuk ... Keseronokan Ramadhan di dalam musim sejuk ini ialah waktu berpuasa adalah pendek berbanding musim panas ... Jadi dalam pukul 4 ke 5 petang dah berbuka puasa ... Walau bagaimanapun sahurnya agak awal ... Dalam pukul 4 pagi ke 4.30 pagi masuk waktu subuh , jadi bayangkan untuk bangun seawal 3.30 pagi dalam keadaan yang sejuk beku ... Allah sahaja yang maha mengetahuinya ... 

Sedihnya pula , kadang kala kita berbuka di dalam bilik kuliah ... Jadi minuman atau buah kurma peneman di sisi ... Malah kadang kala tiada siapa yang tahu kita berpuasa ... Kadang-kala bila sampai di rumah terasa sayu di hati ... Macamana tidak ,  bila buka pintu rumah dan rumah dalam keadaan gelap dan beku tak ke sedih di hati mengenangkan kg halaman di Malaysia yang meriah semasa berbuka puasa ... 

Saturday, July 27, 2013

Kesihatan - Jenis-jenis batuk

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Sejak kebelakangan ini , sensei asyik batuk-batuk sahaja ... Bukan batuk yang berkahak atau demam ... tapi batuk berpunca dari kegatalan dari tekak ... Memang rasa tak selesa ... semasa mencari artikel mengenai jenis batuk yang sensei hidapi ... sensei telah terjumpa artikel yang sangat menarik dan amat berguna kepada semua .... Jadi sensei ingin kongsikan artikel ini ntuk semua .... Semoga kita bersama-sama mendapat ilmu dan faedahnya ... ========> Klik Kosmo! Online - Kesihatan 

Wassalam & また 

Tuesday, July 23, 2013

Pusat Santuary Gajah , Kuala Gandah

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Dah lama sensei bersama rakan sensei Raja mengembara ke Taman Negara , baru hari ini ada kesempatan untuk menulis pengalaman di blog ini ...  Kami berpeluang ke Santuary Pemuliharaan Gajah , Kuala Gandar kerana termasuk di dalam pakej ke Taman Negara yang kami tempah ... pakej ini selama 3 hari 2 malam ... Perjalanan kami bermula dari Kuala Lumpur dengan menaiki bas yang disediakan ... Semasa berkumpul orang Malaysia hanya 4 orang sahaja ... Yang selebihnya pelancong2 asing ... 

Di exit Lancang kami berdua sahaja diturunkan dan kami menaiki coster yang siap menunggu ... Hanya kami berdua sahaja ... Destinasi kami bermula di Taman Rusa ... Di Taman Rusa  ini kami berpeluang memberi makanan kepada rusa2  ... Pengalaman yang amat menarik bagi kami tambahan pula kami orang pertama yang masuk ke Taman ini ... Belum pun mula waktu melawatnya hahahahh ... Di dalam taman ini terdapat berbagai spesis burung dan haiwan yang tidak pernah kami lihat sebelum ini dan kami dapat bertemu dengan ular abimo ... Tak sanggup sensei  nak pegang ... hahaha ....Selepas menghabiskan masa lebih kurang 2 jam , kami bertolak ke Santuary Gajah tidak jauh daripada taman ini ... Tiba di sana kami di beri lunch dahulu ... Yehhhh makan ....

Monday, July 15, 2013

6 Ramadhan 1434H aku masih tak gi lagi Bazar

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Selamat Menyambut bulan Ramadhan kepada semua ... Semoga Ramadhan tahun ini kita dapat jalani dengan penuh keikhlasan dan keberkatan ... Walau begitu belum sekali sensei menjejak kaki ke BAzar Ramadhan ... Erai deshou ... hihihiih ... Tapi nak tengok juga sehingga Ramadhan ke berapa sensei akan bertahan ... 

Ada beberapa tip yang sensei dengar dan baca untuk mengelakkan pembaziran semasa di Bazar Ramadhan ... Melalui pengalaman sensei juga tahun2 lepas ... Bila sampai di Bazar jiwa tidak tentu arah kakaka ... OK ini antara tip2 yang sensei ingin kongsikan bersama ... 

  • Hari pertama ke Bazar Ramadhan seharusnya kita berjalan dari awal hingga ke hujung Bazar .... Semasa berpatah balik kita kenal pasti tempat2 gerai2 ... Contohnya di mana jual murtabak atau di mana jual roti john atau di mana jual nasi minyak ... Kerana apa ? Jadi apabila kita rasa nak  makan murtabak kita terus sahaja ke gerai murtabak atau kalau nak makan nasi ayam penyek kita terus sahaja menuju ke gerai ayam penyek ... Dengan itu kita tidak perlu berlegar tanpa arah takut2 lain pula yang dibeli ...
  • Tip2 yang lain seperti hanya membawa RM 5 - Rm 7 sahaja ke Bazar ... Bila duit dah habis ... Apa yang kita boleh belikan ... 
  • Mengingati satu sama lain kalau pergi bersama2 rakan atau suami ... Ingatkan kita jgn  membazir ... 
  • Dan yang paling best tak yah pergi langsung ke Bazar ... Cam mana ??? Boleh tahan !
Wassalam & また 

Sunday, July 7, 2013

Tembam atau gemuk suka hati kau ajer ....

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Semenjak kecil sensei berbadan besar dan tinggi berbanding dengan kanak2 yang sebaya sensei ... Tapi dah jadi budaya masyarakat kita , kita tidak lihat dengan mata yang terbuka ... Bila kita berbeza kita mesti akan dinilai ... Bila sensei lihat semula gambar semasa zaman kanak-kanak .. Sensei pun hairan .. mana budak gemuk yang sering diajuk dahulu ... Hanya kerana yang lain kecil ...

Hanya kerana lebih tinggi dan lebih tegap daripada kanak-kanak yang lain masyarakt kita seperti biasa akan mengajuk2 "gemuk" . TApi sensei amat bernasib baik kerana semasa di sekolah sensei mempunyai rakan-rakan yang tinggi2 dan yang tegap2 ... Jadi kami tidak nampak gemuk tapi kuat .... ahahah .... Tapi bagaimana mereka yang bersendirian sahaja ... Tentu kesiankan dan mesti sentiasa akan merendah diri dan akan menyalahkan diri sendiri ...

Sensei mengharapkan masyarakat kita berubah ... Sensei telah berjumpa banyak kes seperti ini ... Masyarakt harus tahu perbezaan obesiti atau badan besar ... Memang ada kanak2 yang obesiti , tapi tak kira apa sahaja kes , janganlah ajuk-ajuk mereka dengan panggilan seperti gemuk , muk , badak , tembam dan banyak lagilah ... Mereka juga ada perasaan ... Mereka mungkin hanya akan tersenyum tapi dalam hati tentu kecil hati ...

Wassalam & また 

Ranking Bolasepak Malaysia Julai 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Ranking pasukan Harimau Malaya di tangga 159 dan masih sama seperti bulan Jun yang lepas . Mesti F** rasa banggakan walaupun tiada persahabatan bertaraf A tapi masih lagi kekal seperti bulan lepas ... Walaupun 2 kekalahan dan 1 kemenangan dengan pasukan kelab di Aus*** . KKEkeekeek ...

Tapi yang pasti kedudukan terbaru itu meletakkan pasukan Harimau Malaya setanding dengan beberapa pasukan lain seperti Palestin (151), Bangladesh (152), Maldives (154) dan Chad (160). Setanding tau .. Hebatkan pasukan Harimau Malaya ... Tapi kita di tangga ke lima di Asia TEnggara ... ahahah ... Bukan nak gelak ... Sensei orang Malaysia mestilah sokong Malaysia ... Tapi sensei tak rasa orang2 F** ada rasa malu pasal ranking ni ... hehehe

Oh ya ... di Asia Tenggara kita di tangga ke 5 ... ke 5 tau ... di belakang Thailand (138), Filipina (144), Vietnam (145) dan Singapura (156). Apa nak dikata lagi ... SEnsei setuju apa yang diperkatakan oleh Yb Khairy ... Sepatutnya F** tidak layak untuk mendapat sponsor berjuta-juta ringgit ... TApi hanya kerana permainan bola sepak itu glamer ... Malulah ... Bukan kerana pasukan itu hebat ...

Bangunlah Harimau Malaya ... Pemain jangan lupa diri ... Level anda hanya di tangga kelima Asia Tenggara sahaja ... Tingkatkan latihan banyakkan membaca lah beb ... F** cepatlah ada tranformasi ...

Wassalam & また 

Saturday, July 6, 2013

Kejohanan Catur Terbuka KuSESS pertama

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Hari ini buat julung-julung kalinya Kusess yang mengadakan pertandingan catur terbuka KusESs . Kejohanan akan berlangsung selama 2 hari .

  • Sabtu ( 6/7/2013 ) berpasukan
  • Ahad ( 7/7/2013 ) acara individu

Kejohanan ini terbuka kepada semua pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah yang berminat . Kejohanan ini diiktiraf sebagai penyertaan peringkat kebangsaan . Untuk markah koko penyertaan sahaja pelajar akan mendapat17 markah . Sensei ucapkan selamat bertanding kepada semua peserta yang bertanding. Kepada ajk murid dan guru selamat bertugas .


Wassalam & また 

Thursday, July 4, 2013

Pertandingan Kawad Kaki Negeri Selangor

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

TAHNIAH ! kepada pasukan kawad kaki unit beruniform Pengakap kerana telah menjadi Johan Kawad Kaki peringkat negeri Selangor yang telah diadakan pada 3 julai 2013. Kejayaan ini telah meneruskan tradisi kejayaan kawad kaki pasukan Pengakap KUSESS setiap tahun . 

Tahniah juga kepada guru-guru yang telah membimbing pasukan pengakap ini . Tidak lupa juga kepada pasukan kadet bomba dan guru-guru yang membimbing pasukan kadet bomba cuba lagi tahun hadapan .

Ini juga akan menjadi tugas yang amat berat kepada junior pada tahun hadapan untuk mengekalkan kejuaraan ini ... Teruskan usaha untuk merealisasikan slogan KUSESS Number 1 ....

 Wassalam & また 

Wednesday, July 3, 2013

Sombongnya manusia

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Memang sukar untuk menjaga perasaan insan lain . Tapi berusahalah kerana setiap manusia mempunyai hati dan perasaan . Kadang kala apa yang dilakukan mungkin tidak diterima hati tapi itu tidak bermakna kita boleh memalukan atau menghedik sesuka hati . Kenapa tidak kita nasihatkan atau senyum tidak perlu kata apa-apa ... Kenapa kau angin sangat ...

Jangan takbur , jangan bongkak kerana sikap itu tidak bawa kita kemana-mana . Jadi nasihat kepada diri saya dan kepada yang sudi menerimanya . Berusahalah untuk menjaga perasaan orang lain , jangan menjatuhkan maruah rakan kita , jangan menghedik sesuka hati , jangan anggap kita sahaja yang bagus , jangan ingat kita sahaja yang ada angin dan yang paling penting jangan kita bermuka-muka ...

Tapi nak kata apa ... Manusia insan yang lemah ... Tak kira sensei atau orang lain semua boleh melakukan kesilapan ... Jadi biarkan ia berlalu bersama angin jerebu ... Usah dikenang atau diungkit lagi ... Membazir boreh ajer ..... Dan pesanan buat sensei dah tahu macam itu kepala angin ano hito buat apa nak dilayan lagi ... Tak serik-serik ... 

Wassalam & また 

Wednesday, June 26, 2013

Word Of the day

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...


  • まえむき・前向き・mae muki

  • positive way / looking forward


Wassalam & また 

Tuesday, June 25, 2013

WIRA Juara Baru Tug Of War Kusess 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Kusess mempunyai juara baru dalam acara tarik tali tahun ini ... Keputusan acara tarik tali tahun ini ialah :

  • Juara                    - Rumah Wira ( 青い )
  • Naib Juara           - Rumah Waja ( 赤い )
  • Tempat Ketiga     - Rumah Perdana ( 黄色い)
  • Tempat Keempat - Rumah Satria ( )
 Teruskan kecemerlangan Wira ... Pastikan sebelum pertandingan persiapan yang rapi perlu dilakukan ... Bagi mengelakkan kecederaan yang serius ...

Wassalam & また 

Sunday, June 23, 2013

Jerebu sudah datang

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Esok sekolah-sekolah di Selangor akan ditutup kerana jerebu ( Kena ganti sekolah tau ) ... Jerebu kali ini dikatakan berpunca daripada pembakaran secara terbuka oleh dari negara jiran kita ... Kisah jerebu ini dah lama berlaku di kawasan sekitar sini ... Memang selalu sangat baju yang kering dijemur akan berbau asap ... Memang kita dah tahu puncanya dari negara jiran ... Tapi ada juga rakyat negara ini yang mengambil kesempatan untuk membakar secara terbuka ... Payah nak cakap orang macam ini ...

Musim jerebu dan kering ini bukan digalakkan tapi dimestikan :

  1. Minum banyak2 air putih
  2. Kurangkan aktiviti di luar rumah
  3. Pakai topeng muka
  4. Bila sampai rumah terus bersihkan muka , tangan
Diharapkan masalah jerebu ini akan segere dapat diatasi ... Sebagai manusia biasa kita banyakkan berdoa agar bencana ini dapat ditangani ... Insya Allah ...


Wassalam & また 

Japanese Words of the day

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Nomimono ・のみもの・飲み物 (Noun)

  • Type of drinks .
  • Ex: Milk , Hot Drinks , Soft Drinks , etc

レストラン で いろいろ な のみもの が あります。
Resutoran   de   iroiro       na   nomimono ga arimasu.

There are a variety of drinks at the restaurant .


Nomimasu ・のみます・飲みます(Verb)

  • Drink


わたしは みず を のみます
Watashiwa Mizu wo Nomimasu.

I drink the water .


Wassalam & また 

Saturday, June 22, 2013

Japanese Word of the day

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...


English

Japanese・にほんご・日本語
Word
Romaji
Hiragana
Kanji
Sport Day
Undou Kai
うんどうかい
運動会


 Wassalam & また 

Sukan Tahunan KUSESS 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu .

Sama seperti tahun2 yang lalu sukan tahunan pada kali dimulai pergerakan masuk oleh ketua murid dan diikuti  kontinjen2 rumah sukan ... Setiap rumah sukan akan mempersembahkan kawad kaki dan saban tahun juara kawad kaki rumah sukan menjadi rebutan . Selepas itu acara 400 m dan 4 x 100 m . Tahun ini acara untuk pegawai tidak dipertandingkan ... Selamat sikit ahahaha ..

Keputusan pada tahun ini seperti berikut . Rumah Satria juara kawad kaki . Rumah Wira juara Tug of war atau lebih dikenali Tarik tali dan juara keseluruhan sukan tahunan jatuh kepada Rumah Perdana ... Tahniah kepada semua pemenang ... Kepada yang kalah tahun depan cuba lagi ....

Tarikh sukan : 21 Jun 2013 bersamaan hari Jumaat .
Masa            : Pukul 9.30 am hingga 12.30 tngh ...
Tempat         : Stadium KS

Wassalam & また 

Tuesday, June 18, 2013

Particle de / じょし で ( place of the action)

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...


Particle de ・ じょし で  =======> Show place of the action.

Nouns (place) + Verbs (The action)

  ばいてん    かいました。 I bought at the kiosk.

More examples :

  • いえ  テレビ を みます。I watch television at home.
  • えき  ともだち に あいました。I met friend at the station.
  • こうえん  おべんとう を たべます。I eat my box lunch in the park.
  • ぎんこう  はたらきました。I worked at bank.

Wassalam & また 

Wednesday, June 12, 2013

Aku Hanya Penjaga Kasut

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Petang tadi sensei uruskan gakusei tachi  (学生たち)(students) yang ingin meminjam kasut kawat ... Pertandingannya lambat lagi tapi katanya nak sesuaikan dengan kasut bila berkawat ...  Perkara yang bagus ... Seperti tradisi sebelum2 ini ...

Pelajar-pelajar lelaki Tingkatan 5 akan bertanding atas tiket Pengakap dan Tingkatan 4 akan bertanding atas tiket KRS ... Pelajar2 perempuan Tingkatan 5 akan bertanding tiket St. JOhn dan campuran untuk Puteri Islam ...

Sebenarnya sensei ni tukang jaga kasut ajer ... Buka stor kau ambil kasut2 tu ... Tapi tak tahulah saban tahun mesti sensei ni macam tukang jual kasut ... Kadang kala mereka ini tidak nampak atau tidak peka saiz kasut masing2 ... Tidak boleh nampak kasut yang elok atau kasut yang sesuai ... Tulah sampai bila sensei boleh biarkan kamu semua uruskan ya ?? Kalau tidak kau biarkan sahaja sampah dan kasut kat luar kan ... Ada ke yang ucapkan terima kasih kat penjaga kasut ni tadi hahahha ... Sensei tak sedih pun tapi Aku gagal nampaknya mendidik mereka ....

Jadi yang seronok ... Pelajar2 lelaki asyik terperanjat sahaja bila memilih kasut2 kawat ... Mereka asyik sentiasa terjumpa tuala wanita sahaja tapi yang bersih tau ... Tuala wanita tu sebenarnya digunakan untuk disumbat bagi ketatkan kasut ... Tadi lebih sedozen sensei kumpulkan untuk dibuang .... MUka seorang2 geli ajer ... ahahhah ...

Good Luck to all students ....

Wassalam & また 

Tuesday, June 11, 2013

Hanya Bolasepak di Malaysia

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Hanya dapat ditemui di dalam bolasepak Malaysia ....

  1. Saban tahun pasukan pilihan Malaysia akan menentang pasukan kelab2 ... Ada ke meningkat pretasinya ... Memang
  2. Memanjang stadium penuh tapi padang di Stadium itu macam padang tadika ... Dan
  3. Selalu sangat tiket dijual melebihi kapasiti tempat duduk dalam Stadium ... Kau hengat perlawanan cap ayam ke !! Main suka2 biar masuk penonton ... Kau tak fikir ke boleh mengakibatkan malapetaka malah boleh runtuh stadium woi !!! Kalau itu terjadi sapa nak bertanggungjawab ?? Tipah tertipu lagi ...
  4. Jasa Jurulatih yang membawa Malaysia menang Piala AFF tidak boleh dilupai kerana itu
  5. Sentiasa mengenang jasa jurulatih , walaupun pretasi seburuk mana tetap disimpan
  6. Pemain yang membawa Malaysia menjuarai Piala AFF sentiasa ditimang-timang walau ... main bola macam tiada arah tujuan ... Malah ...
  7. Pemain yang hanya bermain 5 minit dalam waktu kecederaan boleh mewakili Malaysia LAGI !!
  8. Tiada agaknya di Malaysia pemain-pemain yang berbakat dan bagus selain pemain-pemain yang menjuarai Piala AFF yang lalu
  9. Pemain di Liga Malaysia ... Anda memang suka tengok orang lain cedera , patah dll ... Anda pemain bolasepak atau ahli martial art ... Patutlah ditakuk itu sahaja Malaysia ...
  10. Piala AFF adalah pertandingan peringkat Asia Tenggara sahaja ... Ulang Asia Tenggara ... Tapi kita meraikan macam PIala Dunia ... kikikiki ...
  11. Sebab itu ada pemain yang mudah lupa diri ... Perasan hebat macam Ronaldo ... Sebab itulah
  12. Pasukan Malaysia kalah dengan Palestin , pasukan yang padang bola pun entah ada ke tidak  malah ... dengan Iraq lagilah ...
  13. Badan Induk yang uruskan bola " Kita jangan sekali mempersoalkan kewibawaan mereka " walau macam mana buruk pun  pretasi Pasukan Malaysia ataupun pengurusan badan induk itu ... Buat letih ajer ...  
  14. Tiada sesiapa pun yang akan letak jawatan ... Walaupun tiada perubahan dalam pretasi Pasukan Harimau Malaya kita dalam 20 tahun ini ... Tanggungjawab siapa sebenarnya ... Rakyat ?? kakaakaa .... Rakyat juga sentiasa disalahkan ... Mentang2 kita tiada kuasa ....
Wassalam & また 

Monday, June 10, 2013

Semesta dua hari pertama ....

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...


Hari pertama untuk semesta kedua .... Alhamdulillah diberikan kesihatan yang baik untuk memulakan sesi p&p .... Semoga sensei akan terus bersemangat untuk melalui semesta kedua tahun ini  ... semoga diberi kesihatan yang baik dan emosi sensei juga dalam keadaan stabil ... ahahaah ....

Sentiasa dalam keadaan ceria dan bersabar ... Ikhlas dan amanah dalam menjalankan tugas sebagai pendidik dalam alaf baru ini ... Walau hari pertama sedikit tercemar kerana mendapat surat dari LHDN memohon membayar cukai yang sebelum2nya ... ( macam banyak sangat gaji cikgu ni ) ... ahahahah ...

Jauhkan dari sifat bongkak , takbur dan bermuka-muka .... Yalah kita ini manusia biasa ... Kadang kala tidak perasan yang kita ini bersifat bongkak , takbur atau bermuka-muka ... Jadi minta dijauhkan ....

Yosh ... Korekara gambatte kudasai .....

Wassalam & また 

Saturday, June 8, 2013

Bagaimana kesudahan Harimau Malaya kita

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Hari ini melihat keputusan pasukan negara jiran kita yang tewas 3-0 dengan pasukan Belanda dalam perlawanan persahabatan dan juga pasukan jiran kita yang menang 5-2 saya terpanggil untuk menulis mengenai isu bolasepak negara kita yang tercinta ... Jangan teruskan pembacaan topik ini jikalau anda bukan seorang yang boleh dikritik atau seorang yang boleh berfikiran terbuka ...

Monday, May 27, 2013

KL - Tampin - Rembau - KL

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

KL ke Tampin menggunakan Lebuhraya Plus exit Pedas ... RM 10.60 ... Masuk exit tol Pedas kita boleh lihat rumah2 bercirikan tradisonal Minangkabau dan moden .... Suasana dan ciri2 rumah di sini amat berbeza dengan negeri2 lain di Malaysia ... Bila melalui Pekan Rembau kita melalui rumah rasmi Undang Rembau ... Oh ya kita juga menyusuri depan rumah keluarga Menteri Belia & Sukan yang baru ....

Friday, May 24, 2013

Yeh ... yeh ... budak cuti ... Cikgu cam mana ...

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Selamat Bercuti pertengahan tahun kepada pelajar2 semua ...
Bila sekolah cuti pasti kita akan selalu dengar ... " Seronoklah jadi cikgu ya ... CUTI BANYAK "
Bagi sensei ... senyum ajer ... Dalam hari panas ...
Bukan apa ADA yang guru2 tak sempat bercuti pun ... Atas namanya tugas ...
Buat pengetahuan semua ... Semasa cuti sekolah guru2 yg bertugas ini cuti mereka tiada ganti tau ...
Tiada elaun khas tau ... Jadi lenyaplah cuti yang dikatakan banyak itu ....
Kalau tak ditugaskan di "perbatasan" semasa cuti sekolah inilah cikgu2 mengambil masa terluang untuk menanda kertas peperiksaan , masukan PBS , ISIS , FROG , APDM dan macam-macam lagi ...
Jadi sebenarnya anda di luar sana lebih banyak cuti rehatnya ... Cuti anda tidak boleh digangu malah boleh di bawa ke hadapan .... Tapi kami guru2 Malaysia boleh dipanggil bila2 masa sahaja ... Atas surat pekelilingnya ...
Jika ada aktiviti Sabtu dan Ahad guru2 tidak berhak untuk claim over time  ... Tiada cuti ganti tau ...
Malah ada ketikanya guru2 bertugas semasa murid2 diberikan cuti berganti dan guru2 tersebut juga terpaksa sekolah ganti bersama murid2 yg memang cuti ... Apa cer ...

Apa yang sensei coretkan ini bukan untuk menagihkan simpati daripada anda di luar sana ... Hanya berkongsi sedikit apa yang sebenarnya berlaku dalam bidang perguruan ini ... Anda dapat menerima atau tidak itu adalah HAK anda ...

Wassalam & また 

Wednesday, May 22, 2013

Sambutan Hari Guru 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Seperti tradisi sebelum-sebelum ini tingkatan 4 diberikan tanggungjawab untuk menguruskan Sambutan Hari Guru peringkat KUSESS ....Tradisi ini sebenarnya amat baik bagi pelajar2 tingkatan 4 menimba pengalaman dalam menganjurkan apa sahaja majlis apabila keluar dari dunia persekolahan nanti ....

Majlis dimulakan dengan ucapan dan persembahan gimik pelajar2 pihak pengelola ... Selepas itu minum pagi dan diteruskan dengan acara sukaneka guru-guru ... Disini kita  boleh tengok guru2 begitu bersemangat untuk menang dan sanggup melakukan apa sahaja ... hahaha ...

Majlis ini tiba di kemuncaknya dengan persembahan pelajar2 bagi setiap tingkatan ... Dengan tema emas dan silver guru2 berusaha memakai pakaian mengikut tema majlis ... Tahun ini persembahan lebih padat dan tidak meleret2 ... Tahniah kepada Jawatankuasa pengelola tingkatan 4 bagde 1015 yang telah berjaya melaksanakan majlis ini ...

Kepada anak murid sensei yang sudi memberi hadiah Terima Kasih diucapkan ...  ありがとう 

Wassalam & また 

Saturday, May 18, 2013

Hari Graduasi dan Penganugerahan SPM 2012

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Alhamdulillah telah berlangsung Hari Graduasi untuk kecemerlangan SPM dan PMR 2012 ... Walaupun persediaan dan persiapan dalam masa yang singkat sahaja , Alhamdulillah majlis ini dapat dilangsungkan dengan penuh warna-warni ...

Melalui permerhatian sensei antara sebab-sebabnya adalah kerana kecemerlangan dan keihklasan guru-guru yang bertungkus lumus dalam menjayakan majlis ini ... Kepuasan guru-guru dapat dilihat apabila majlis ini selesai dan pelajar-pelajar yang diraikan menunjukkan wajah-wajah ceria ...

Wassalam & また 

Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Happy Teacher Day .... To all teachers out there ....

Selamat Hari Guru .... Teruskan perjuangan yang belum selesai dan buat aku tingkatkan semangat yang semakin lesu ... Aku masih sedang mencari semangat yang telah hilang .... Aku sendiri tidak berapa pasti bila semangat itu hilang tiba-tiba .... Yang aku tahu aku kini semakin lesu , penat dan tidak tahu apa yang aku lakukan .... Aku hanya sedar bila di dalam kelas sewaktu mengajar subjek yang bukan opsyen aku ....  

Wassalam & また 

Tuesday, May 14, 2013

Cuaca Panas dan Kering Kena Minum Air Banyak2

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Cuaca kebelakangan ini panas terik dan kering ... Jangan lupa ya minum air masak / air mineral / drinking water atau apa sahaja nama air yang boleh diminum sekurang-kurangnya 8 gelas atau 2 liter sehari ... Jangan tak minum hanya kerana malas nak pergi tandas ...

Sensei dua tiga hari ini minum berbotol-botol pun tak rasa nak pergi ke tandas ... Mungkin kerana cuaca yang agak panas kering menyebabkan badan kita kehilangan air dengan cepat ...

Melalui pengalaman sensei sendiri kalau kurang minum air akan pening kepala ...Itu yang paling tak suka ... Bila pening kepala nak buat apa pun malas ... Itulah sensei berusaha untuk minum air sekurang-kurangnya 1.5 liter air sehari ... Kalau lebih lagi bagus ...

Wassalam & また 

Sunday, May 12, 2013

Al-Fatihah buat Pak Ndak Wan

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Dalam artikal yang lepas baru sahaja sensei menulis mengenai Pak Ndak yang selalu membawa sensei ke kedai bateri ... Sebenarnya Pak Ndak adalah tempat sensei meminta nasihat dan pandangan mengenai kereta ....

Monday, April 22, 2013

Memandu Ke Kuantan

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ..

Buat pertama kalinya sensei memandu sendiri ke arah Pantai Timur ... Walaupun hanya Bandar Kuantan ... Selepas sarapan nasi lemak berlauk telur mata kerbau kami pun bertolak . Tapi kena gi tukar bateri kereta dahulu ... Semalam semasa perjalanan balik ke rumah Bonda bateri kereta sensei macam dah bagi hint ... memang dah berbulan2 pusat servis suruh tukar bateri tapi mana ada bujet ... Pagi-pagi kedai bateri ni dah buka ... Sifat ini harus kita contohi kalau nak maju berniaga .... Fikir2kanlah bangsaku ...

Saturday, April 6, 2013

KUSESS P18 Juara MSSD Sofbol

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

Tahniah ! Kita juara lagi ... P18 telah mengekalkan kejuaraan tiga kali berturu-turut ... Sensei rasa amat bangga ... Ini kerana hampir 80 % pemain hanya mengenali sukan sofbol itu semasa masuk ke sini ...
  
zanaasensei.blogspot.com
Doa sebelum perlawanan

zanaasensei.blogspot.com
P15 Picther sedang pitching

zanaasensei.blogspot.com
Fokus
Kerana itu sensei tidak menjangkakan pasukan ini akan mengekalkan kejuaraan ... Pemain yang hebat-hebat telah tamat sekolah jadi yang tinggal hanyalah pasukan junior ... Tujuan sebenar pasukan ini dihantar pun hanya untuk pendedahkan sebenarnya ... Tapi Alhamdulillah kita kekal menjadi juara ...

Sunday, February 24, 2013

KESUMA SBP 2013

Assalamualaikum and Ohayou Gozaimasu ...

KESUMA atau Kursus Kepemimpinan Ketua Rumah & Penolong Ketua Rumah SBP sedang berlangsung di KUSESS bermula dari 23 Februari 2013 hingga 26 Februari 2013 .
Bagi melahirkan bakal-bakal pemimpin di Malaysia di masa akan datang guru-guru dan staf2 sedang bertungkus lumus bagi memastikan kelancaran kursus . ( 24 jam bertugas kalau boleh ) .
Namun agak menyedihkan sehingga blog ini ditulis masih tiada kedengaran salam atau greeting dari peserta2 yang yang terlibat ( Memang aku pakai baju warna oren ) . Tiada senyuman terukir dari bibir atau tiada kedengaran ucapan terima kasih di Dewan Mahsuri ( Tukang hidang dan cuci pinggan ajer koma ) ...
Adakah aku yang buta atau pekak ....  Atau mereka yang bisu ... ahahahahhahaha ...

 Wassalam & また